söndag 19 juli 2009

Gammal vänskap!

Det har passerat en del människor genom mitt liv. De flesta har, som väl är, lämnat någon form av avtryck, oftast positiva sådana. Men bekantskapen har inte blivit kvar. Vissa sörjer jag, andra har liksom bara försvunnit.

Sen finns det de här människorna som aldrig försvinner ur ens liv. Det kan gå lång tid mellan kontakten, men samtalen fortsätter där man sist avslutade dem. Det kan kännas som igår, men ändå kan det vara över 10 år sedan man sist hade kontakt.

Varför tar det över 10 år emellan, kan man ju fundera över. Mitt svar skulle nog bli; Det har bara blivit så! Kanske finns det fler svar, men det är liksom oviktigt i relationen till dessa unika och mycket speciella personer. de finns där bara fastän man inte har kontakt så ofta. Det är väl detta som jag skulle kalla riktig vänskap!

Jag har tur! Jag har många goa människor som finns omkring mig i mitt liv idag också. Ibland tänker jag ändå på personer som jag inte haft kontakt med på länge, men som jag fortfarande räknar som mina vänner.

En sådan person som jag har tappat kontakten med, och internet till trots inte har hittat, heter David. Så om det är någon som känner igen honom på nedan beskrivning kan ni väl hälsa att jag letar ;)

Han heter David Kuhn och hade sin sista, för mig kända adress i Chicago. David är en friluftsmäniska och gav sig gärna ut på fisketurer med sin hund Jessie. Jag lärde känna David när han var kapten på en liten lyxkryssare som ankrade i Oskarshamn någon gång i slutet av 80-talet. David blev som den äldre bror jag aldrig haft. Han tog hand om mig och höll ett vakande öga över mig. När han kom tillbaka efter någon resa, var det min soffa han somnade på. När lyxkryssaren, som ägdes av holländare, såldes flyttade David tillbaka till USA. Efter en kort sejour som redaktör på en lokaltidning i Wyoming, flyttade han till Chicago där han hade sin familj.David ringde några gånger, oftast mitt i natten, under början av 90-talet. 1993 var sista gången jag hörde av honom. Men jag är säker på att om vi fick kontakt idag skulle vi bara fortsätta samtalet där vi sist avslutade det...

1 kommentar:

  1. ja riktig vänskap är precis sådä, man kan bara ta upp tråden där man avslutade den sist, oavsett h många år det är sen man sist sågs.

    SvaraRadera