måndag 20 juli 2009

Barn och datorer!


Det är något magiskt med barn och datorer. De förstår varandra på något märkligt sätt.

Min 4-årige son har ingen kunskap om datorer, vågar jag hävda. Men han förstår sig på dem fullständigt. Hur kan man annars förklara att han utan problem navigerar på internet, utan att vara läskunnig?

Jag har en gång hjälpt honom att komma in på svt.se. Den adressen ligger sedan kvar som en av de sist besökta adresserna. När han sätter på datorn. lyckas han logga in på sin profil och hitta adressen till svt.se genom att titta på sist använda adresser. Och det är några stycken att välja bland!

Väl där hittar han nya spel, och klipp från gamla barnprogram, som ingen någonsin visat honom. Det finns nog flera tänkbara bidrag till en förklaring förutom att han är en mycket smart unge. Svt.se har en barn-användar-vänlig hemsida. De använder sig av välkända symboler och bilder. Men förutom att han är smart är han totalt orädd.

Han bryr sig heller inte om ifall hemsidan är svensk eller inte. Spelar ingen roll kan man tycka, när han ändå inte kan läsa. Men han kan ju heller inte förstå instruktionerna om de inte är på svenska. Eller? Vi har hjälpt honom in på bobthebuilder.com ett antal gånger. Byggare Bob pratar engelska, och min lille son pratar också engelska med samma accent som BOB. Han har samma ordförråd som BOB också. Jag tror inte att han förstår engelska egentligen, men han och datorn förstår varandra så han navigerar lika enkelt på den engelska hemsidan som den svenska, och byter spel och filmer med små enkla klick.






Jag träffar ofta människor i mitt jobb, som inte vågra använda datorn till saker de aldrig tidigare använt datorn till. Det innebär ju att deras datorvana begränsar sig till ett mycket smalt kunskapsområde, och de tillåter sig inte att lära nytt. De förstår inte datorer, fastän de troligen har en större kunskap om dem än vad min son har.

1 kommentar: