tisdag 2 juni 2009

När är det dags att ge upp?

"De gör ju ändå som de vill så du kan ju lika gärna ge upp".

För mig handlar inte mina övertygelser om att andra ska tycka som jag eller göra som jag vill.

För mig handlar mina övertygelser om att jag själv vet vad jag tycker och vad jag vill. Det ger mig en grundtrygghet att veta var jag har mig själv. Ibland kan det kännas ensamt och som om "alla" andra är emot. Men om jag ändå efter viss självrannsakan väljer att hålla fast vid det jag tror på, så handlar ju inte det heller om alla andra och vad de tycker. Det handlar om mig!

Om jag gör det jag tror på, och det ändå med facit i hand visar sig att jag gjort fel (eller mindre rätt), så kan jag ändå stå för det jag gjort. Om jag istället ger upp och handlar efter någon annans övertygelse, och det ändå gick fel, skulle känslan av att jag är ett offer för andras sämre vetande och dåliga omdöme med all säkerhet infinna sig. Jag skulle inte heller känna fullt ansvar för det som hänt.

Så jag väljer att handla efter det jag tror på, även om det omedelbara resultatet inte blir som jag önskat, med en förhoppning om att det på sikt ska visa sig att jag inte var helt ute och cyklade...

1 kommentar:

  1. det är så smart sagt, man måste veta vad man själv vill och tycker, och inte hela tiden vända kappan efter vinden Det är alldeles för många kappvändare här i världen!

    SvaraRadera