söndag 14 juni 2009

Jordgubbar = Sommar?


Eller är det sommar=jordgubbar?


Tror nog det senare iallafall...när man tittar ut genom fönstret så kan jag inte låta bli att undra över vad jag gjort som är så illa att syndafloden ska drabba mig. Så sommar är det inte!

Vet du att det skördas ca 20 000 ton jordgubbar i Sverige varje år? Till detta kommer alla "gubbar" som vi importerar. När jordgubben kom till Sverige på 1700-talet, från Frankrike, kallades den för ananassmultron. Men sedan mitten av 1800-talet är ordet jordgubbe en del av det svenska språket. Bra att veta va' ?

Tur är väl det att fransmännen gjorde som de gjorde när de odlade fram jordgubben. Utan jordgubbar ingen sommar....och om det regnar i den här takten kommer vi väl inte att ha några svenska gubbar i år...det kommer att flyta bort...och då blir det ingen sommar...så ingen sommar utan jordgubbar...*snyft*

4 kommentarer:

  1. Vi ska inte bara tacka fransmännen för jordgubbarna utan även för champagnen.
    Hur kunde DU glömma det?!

    Champagne, från distriktet Champagne i östra Frankrike. Det är endast vin från distriktet med samma namn och som har framställts enligt "Méthode Champenoise" som får lov att kallas champagne.

    SvaraRadera
  2. hahah, jag äter nog för 10 personer själv, varje dag! Jag är galen i jordgubbar, utan att skämta så köper jag 2 liter varje dag och delar ytterst sällan med mig, om jag inte blir så illa tvungen förstås!

    SvaraRadera
  3. Lotta: Ja hur kunde jag glömma champagne? Fast den förknippar jag inte med sommar och jordgubbar specifikt. Den kan man dricka året om...;)

    SvaraRadera
  4. anna: Det är min egen last också....lite som att att äta lördagsgodis mitt i veckan när man går på stan utan barn;)

    SvaraRadera