torsdag 4 juni 2009

Hur dum i huvudet har jag varit idag?

Vi har en ny kommundirektör i vår stad. Och min upplevelse så här långt är att han är en engagerad, intresserad och modig kommundirektör.

Han använder modern teknik, bloggen, till att diskutera och reflektera över ämnen som vi alla möts av och påverkas av i vår vardag. Men han visar även i handling att hans engagemang och intresse är genuint. Han har förmågan att få männskor att känna sig synliga och betydelsefulla. Han visar även på skicklighet i att ta upp politiskt heta ämnen, utan att för den skull bli uppfattad som om han gav sig in i den politiska debatten. Han sprider sina tankar och ger inspiration till nya tankar hos mig...

Troed Troedsson, en framtidsforskare och föreläsare, säger att de människor som har modet att varje dag fråga sig "hur dum i huvudet har jag varit idag" är utom all fara. Men de människor som går till sängs varje kväll i förvissningen om att de haft rätt - igen - är de vi ska akta oss för.

Jag delar Troeds uppfattning. Därför tror jag att det är viktigt med ledare som delar med sig av sina tankar och som väcker andras tankar...

Jag tror att all handling startar som en tanke. I tanken skapar jag en bild av vad jag vill åstadkomma. Den bilden avgör sedan vilka val jag gör och vilka beslut jag tar och vilka handlingar jag väljer att genomföra.

Tankar avgör vad jag väljer att se!

Tankar skapar min verklighet!

Min verklighet blir således vad jag tänker. Tankens kraft är enorm....

Så - hur dum i huvudet har jag varit idag....

1 kommentar:

  1. Du var nte ett dugg dum i huvudet utan bara superklok tycker din infokollega

    SvaraRadera