fredag 12 juni 2009

Hur skiljer man på ord när de ser likadana ut?

Den senaste veckan har vi kunnat läsa om hur två tonåringar, lika gamla som min egen son, är häktade för mord på en jämnårig. Det går inte att förstå, men ändå försöker vi alla att hitta förklaringar i det obegripliga.

Jag har inte svårt att minnas den första stora kärleken, när jag var ungefär lika gammal. Jag trodde det var vi för evigt och inget eller ingen annat kunde komma emellan oss.

Nu när jag är vuxen har jag förstått hur lite jag egentligen visste om vad kärlek var när jag var 16-17 år. Men känslan jag hade då, är lika äkta och lika stark som de jag kan känna idag, fast på helt andra grunder.

Men alla de ord som jag skrev i mina dagböcker, när jag var arg, ledsen och sårad. När min kärlek ibland var obesvarad och när HAN valde någon annan. Visst skrev jag då att HON var knäpp i huvudet och en person som jag hatade. Men det var ju bara tomma ord.... Stora, kraftfulla och väldigt omogna ord när känslorna blev för starka. Men ändå bara tomma ord...

Så när man nu kan läsa i tidiningarna att åklagaren försöker få tag på de sms som skickades mellan den häktade flickan och hennes pojkvän, för att kunna bevisa att de planerat detta mord under en tid, så kan jag inte låta bli att tänka;

Vad är dessa ord i sms:en egentligen värda?
Vad står de egentligen för?
Och vad var den reella innebörden?

Är meddelandena bevis för ett planerat mord, eller är de tomma ord från en ledsen, sårad och omogen tonåring?

Hur skiljer man på orden när de ser likadana ut?

2 kommentarer:

  1. ja allt med detta mordet är så galet tragiskt, jag gråter när jag läser om det, för tänk om det varit mitt barn.

    SvaraRadera
  2. anna: den tanken vill man inte ens tänka...

    SvaraRadera