tisdag 8 september 2009

Vem har bestämt...

Vem har bestämt vilka saker vi ska tycka om och vilka saker vi inte ska tycka om? Vem har bestämt att vi ska tycka om när solen skiner men att damm är äckligt?

Jag har tittat på Barnen i Bullerbyn med Mini, och slutar aldrig förundras över Astrid Lindgrens förnuftiga resonemang. Och hur hon lyckas få det att låta så självklart!

Själv tror jag att jag har bestämt ganska mycket själv vad jag ska tycka om och inte. Solen behöver jag för att må bra, alltså tycker jag om den. Spindlar tycker inte om mig, därför tycker jag inte om dem. Varför lägga energi på att ändra deras attityd?

Fast det är inte alltid man kan välja att göra det man tycker om. Det finns en mängd faktorer och val man måste göra i vardagen. Ibland är de svårare att förstå än annars, och frustrationen kan ibland kännas i hela kroppen. Även detta har Astrid Lindgren satt ord på; "När jag inte har pengar, kan jag inte köpa sockerdricka. Och när jag har pengar, får jag inte dricka sockerdricka. När i hundan får jag dricka sockerdricka???" Glasklar koppling eller hur?:)

2 kommentarer:

  1. haha, det är ju Emil i Lönneberga ju! Smart;) /Malin

    SvaraRadera
  2. Ja sånt kan man gå och fundera på, eller varför det skulle vara fult att ha det ostädat, det borde ju vara en bra sak, man har fullt upp med roliga saker!

    SvaraRadera