lördag 19 september 2009

Dirty....

Jag känner sorg sedan Patrick Swayze gick bort i veckan.

Jag läser sällan en bok två gånger, och jag ser sällan en film mer än en gång. Det finns ett undantag och det är filmen "Dirty Dancing".

För en så där snart 20 år sedan bodde och jobbade jag i Antwerpen i Belgien. Ni som varit en längre period i Belgien vet att det är ett väldigt blött land, speciellt om hösten och vintern. Det regnar mycket och ofta.

Det finns gott om biografer i Antwerpen och därför går varje film som kommer dit, under en ganska lång period. Att gå på bio var en favoritsysselsättning för mig när jag bodde där nere. Och jag hade i perioder sett varenda film som gick på varenda biograf i staden. Men det var bara Dirty Dancing som jag gick och såg mer än en gång.

Efter det har jag sett filmen på VHS och DVD så många gånger att jag helt tappat räkningen.


Under min tid i Belgien dansade jag mycket, både på diskotek om nätterna och på dansskolan på söndagar. Dirty Dancing gav inspiration även om jag aldrig hittade min Swayze på dansgolvet. Drömmen var väl ändå att få svepas iväg över dansgolvet och känna sig så otroligt vacker som Baby är när de dansar i filmen.

Det finns ett par scener som satt sig i minnet bättre än andra, och att det är just dessa som satt sig, speglar nog lite grann vem jag är också;

Baby och Johnny går på vägen upp till Johnnys stuga, när Baby plötsligt hukar sig och drar ner Johnny brevid sig, för att inte hennes pappa ska se dem. Detta sårar Johnny och de grälar om hur äkta deras kärlek är och om Baby någonsin kommer att berätta för sin pappa att hon är kär i killen från gatan. Johnny vågar inte lita på Babys försäkran om att hon ska berätta. Scenen visar Johnnys svaghet och behov av bekräftelse. Han den starka, snygga killen som alla kvinnor suktar efter, känner sig osäker och liten inför Baby, som han upplever har allt som han själv aldrig haft.

Tuffheten sitter på ytan, men kärleken kan locka fram den du är innerst inne.

Nästa scen som jag lagt speciellt på minnet är avslutningen på filmen. Johnny har fått lämna sin tjänst som danslärare för att han blivit kär i Baby. Det är oacceptabelt att en i personalen beblandat sig med gästerna. Men under avslutningscenen kommer Johnny tillbaka, går fram till Baby och bjuder henne handen samtidigt som han säger; "Nobody puts baby in the corner". Därefter går de upp på scenen och gör en dansshow som häpnar alla och ger Johnny och Babys kärlek den revansch den förtjänar. Den scenen kan jag se hur många gånger som helst. Se den själv genom länken nedan:
Dirty Dancing slutscenen



Någon gång kommer det att hända för mig med. När livet känns trist och tråkigt kommer något att hända som förändrar allt, och någon kommer att säga "Nobody puts you in the corner" :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar