torsdag 3 september 2009

Mingel och Charity

Jag är medlem i ett fantastiskt nätverk för kvinnor som heter Ladies Circle (LC). Nätverket finns över hela världen. I Sverige finns drygt 150 klubbar och nästan 1900 medlemmar. Klubbarna är indelade i distrik. Jag är distriktsordförande (DO) för distrikt 11.

Att vara DO innebär bland annat att jag åker ut och besöker klubbarna i distriktet. Ikväll har jag varit och besökt LC152 i Mariefred. De hade arrangerat en Mingelkväll. En kväll när man bjuder med många gäster för att väcka intresse för vårt fantastiska nätverk.

Jag fick förmånen att berätta för alla som var där, om vad LC är och står för. Jag berättade bland annat om vårt arbete med charity på nationell och internationell nivå. Detta är mycket aktuellt just nu, eftersom Svergige nominerade och vann på årsmötet i Indien förra veckan med förslaget att stötta ECPAT International. Min klubb i Eskilstuna är ansvariga för att under de kommande två åren driva LC's internationella projekt. Alla klubbar i hela världen ska på olika sätt samla in pengar för att stötta ECPAT International.

En uppskattning är att drygt 2 miljoner barn utnyttjas inom organiserad sex-industri, runt om i världen, varje år...om och om igen!

Pengarna som alla LC-klubbar i världen kommer att samla in ska gå till att rehabilitera sexuellt utnyttjade barn i Kamerun, Kirgistan, Chile och Mexico. Projektet innebär att barn som tidigare blivit utsatta och fått hjälp, ska hjälpa andra barn från att bli fortsatt utnyttjade. Rachael gjorde en presentation med ljud och bild som finns på youtube, inför presentationen i Indien. Den beskriver exakt varför vi gör detta och vad våra pengar kommer att gå till! Ta gärna en titt...

LC är ett fantastiskt nätverk och att få komma ut och besöka andra klubbar som jag nu får göra, är en otrolig förmån. Jag blir så väl mottagen och får träffa alla dessa fantastiska kvinnor, som mitt i livet med minimal tid till sig själva, prioriterar möten med andra kvinnor för att odla vänskap och arbeta med charity. Det är "Girlpower"!

Tack LC152 Mariefred för en mycket trevlig kväll, med god mat och fantastisk trevligt sällskap. Det är lätt att bli religiös...;)

3 kommentarer:

  1. Jag blir alltid imponerad av engagerade människor och av LC:s engagemang blir jag både imponerad och varm i hjärtat.

    SvaraRadera
  2. Lotta; Ja, det är imponerande och jag slutar aldrig förvånas över kraften i vårt nätverk...

    SvaraRadera
  3. låter som en väldigt bra organisation och ett toppennätverk!

    SvaraRadera