måndag 15 februari 2010

Wake-up Light

Jag har varit på huvudstyrelsemöte i helgen med Ladies Circle. I Karlskrona. Vilken helg!


"Ja, de kallar det för så mycket nu för tiden", sa min morbror när jag berättade. Han menade att det var en täckmantel för något roligt....

Om han bara visste hur rätt han hade. Visst, hårt jobb för geniknölarna också, men otroligt roligt.

Vi var runt 30 tjejer som kände varandra mer eller mindre väl. Mer innan helgen var slut, men det krävdes först en presentationsrunda vid bordet. Värdinnan för kvällen föreslog att vi skulle berätta för varandra vad vi hade på nattygsbordet. Många av oss hade olästa böcker, pennor, krämer och annat kolijox. Vanliga saker...

Men flera av tjejerna hade en väckarklocka som heter "Wake-up light". Jag hade i och för sig hört talas om den, men att den var så vanlig visste jag inte. Eller var mina vänner ingen representativ grupp kanske?

Wake-up Light innebär att man vaknar till ljus. "Wake-up Light aktiveras en halvtimme innan den inställda väckningstiden,och rummet fylls gradvis med starkt ljus, som vid en soluppgång. Ljuset förbereder varsamt din kropp för att vakna medan du fortfarande sover. Så om väckningstiden ställts in på 7 blir ljuset gradvis starkare fr.o.m. 6:30.Klockan 7 har ljuset nått sin högsta nivå, som kan justeras efter dina önskemål.Vid den inställda väckningstiden är din kropp redo att vakna och naturljud börjar gradvis att spelas upp. Du vaknar och känner dig utvilad. " Så står det om den när man läser på webben...

Hmmm...om jag inte hade hyst ett så stort förtroende för dessa kloka kvinnor, hade jag bara skrattat bort det. Som om lite ljus skulle kunna få mig att vakna? Jag som är mer död än levande på morgonen.... Men nu när flera kloka kvinnor berättat för mig hur underbar och effektiv den är, kan jag inte skratta bort det. Jag hyser fortfarande en viss tveksamhet, men jag skulle kunna tänka mig att prova.

Det är bara ett litet aber...det är tillräckligt illa att behöva vakna innan jag egentligen vill vakna...att då behöva betala drygt 1 100 kr för det känns ännu tyngre... Kanske kan man hitta någon på tradera ;)

3 kommentarer:

  1. Oj, den där hade jag fullkomligt missat. Jag har alltid haft liiiiiiiiite problem om mornarna, läs: aldrig vaknat för egen maskin utan tre klockor, och att vakna långsamt till naturljus låter som en dröm. Men funkar det verkligen? Jag skulle nog inte våga testa utan mina tre klockor också, men jag tror jag ska önska mig en sån till födelsedagen. Värt att testa.....

    SvaraRadera
  2. God Morgon!
    Finns en billigare variant på NetonNet för 199:- :)

    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset Petra!

    Cucciolo - ja din dag är ju inte så långt borta ;)

    SvaraRadera