lördag 27 februari 2010

Djurens dag...

Vår familj består av ett gäng fiskar utan namn. Vi har inte namngett dem för de brukar sällan överleva. Men de vi har nu har levt i drygt 3 veckor, så de förtjänade ett vattenbyte och en ny växt idag.

Dotter ville i våras ha en hamster. Det blev ingen hamster men väl två gerbiler (ökenråttor). Efter fyra månader tröttande hon och de fick flytta till kusinerna i Småland. Men min bror var smart och sa redan från början att han enbart tog dem "på foder". Och nu efter fyra månader så har hans döttrar också tröttnat. Så nu har de flyttat hem igen och på något konstigt sätt har de blivit mitt ansvar. Idag har de fått bytt i sin bur, grenar att gnaga på, halm att bädda med och mat i sin skål. Känner mig riktigt ansvarsfull...

När jag ändå var igång fyllde jag på med fågelmat i fågelbordet utanför köksfönstret. Jag har fått fylla på där ganska mycket på sistone och antog att de små vännerna var hungriga i kylan. Igår såg jag ett helt annat djur kalasa på fågelmaten - ett rådjur! Rådjuren äter tydligen allt....och jag har en känsla av att det inte blir mycket blommor som hinner komma upp i vår heller innan de blir uppätna...

2 kommentarer:

  1. Ni har ett litet minizoo :)
    Konstigt att det alltid slutar med att man själv får ta hand om djuren...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu återstår bara att döpa fiskarna. Vill du ha namnförslag?

    SvaraRadera