onsdag 17 februari 2010

Världen förändras...och det är väl inget nytt. Det nya är att det tog 120 år drygt att gå från jordbrukssamhälle till industrisamhälle medan det tar ca 40 år att gå från industirsamhälle till kunskapssamhälle. Och knappt har kunskapssamället införts som begrepp innan förståelsesamhället håller på att introduceras. De som använder sig av begreppet förståelsesamhället menar att värdet av kunskap minskar när så många har tillgång till den. Istället blir det allt viktigare att förstå den värld vi lever i och de sammanhang som man verkar i, att se samband och dra slutsatser med omedebar verkan. Det går fort...

Jag såg idag en intervju med Fredrik Svensson från rektorsakademien. Han sa att skolledare och lärare måste visa vägen och använda sig av modern teknik i skolan, om inte skolan ska bli väldigt långt efter utvecklingen i det samhälle vi lever i. Han sa också att skolans uppdrag är att skapa processer som omvandlar informationen som finns överallt, till kunskap som eleverna kan använda i samhällets fortsatta utveckling. Intressant definition av skolans uppdrag tycker jag. Nedan kan du se en film med exempel på hur världen förändras, här och nu. Spännande eller skrämmande? Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar