tisdag 2 februari 2010

Mot alla odds...

För några år sedan fick äldsta döttrarna ett akvarium av sin far i julklapp. Det där akvariet har aldrig blivit som det var tänkt.

Fiskarna dör som flugor....ja inte direkt...men allt för snabbt. Kan bero på att ingen byter vatten i det varje vecka som det står i anvisningarna. Oftast har denna uppgift hamnat på mig, som inte ens vill ha akvarium. Jag klarar inte av att se algerna ta över liksom...

Men nu hade jag bestämt mig....det är inte mitt akvarium och jag tänker inte städa det igen. Sista algätaren sa upp sig efter bara två veckor och de gröna geggan fick snart övertag. Fisk efter fisk la sig sedan men magen uppåt. Till sist var där bara tre fiskar kvar och det hjälpte inte hur mycket vi vanskötte dem. De överlevde mot alla odds.

Jag gav upp och städade ur akvariet häromdagen. Tanken var att göra rent det och ställa undan det. Men när jag gjort rent allt, tappat ur allt vatten och tvättat sanden, kändes det så bortkastat att ställa undan det. Så jag tappade upp vatten i det igen, och släppte i de tre åsterstående fiskarna. Idag blev det tillökning med 8 fiskar till. En algätare ingick...

Så nu står det där och lyser så fint men ett lätt bubblande läte, och skapar en harmoni i familjeföretaget...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar