lördag 24 oktober 2009

Julklappar i oktober!

Jaha...så var första julklappen fixad då.

Detta är ju helt knäppt. Knappt har semestern tagit slut förrän man börjar planera jul. Min brorsdotter frågade mig idag var vi ska fira jul....Jag blev inte överraskad av frågan för jag har redan ställt den till mig själv. Men jag har inget givet svar.


Jag gillar ju julen egentligen. Det är helt underbart när stjärnor och ljusstakar lyser i fönstren, när barnens ögon tindrar och de längtar efter tomten. Jag gillar att pyssla hemma och baka julkakor och lussekatter. En jul utan julgodis är heller ingen jul. Kommer det snö så att julen blir vit, är det extra mysigt.



Förra året hade vi en annorlunda jul. Det var närmre 30 grader varmt när vi vaknade på julaftons morgon....i ett underbart hus med egen pool utanför dörren, i Thailand. Barnen fick något symbioliskt paket som julklapp, men det var också allt som påminde om julen. Och jag njöt i fulla drag och saknade inte den "vanliga" julens alls. Julen hade inte föregåtts av någon stress varken vad gäller inköp, matlagning eller ställningstagande om var och med vem man ska fira jul med.

Jag skulle önska att denna julen blir en mix av förra årets jul och de saker som jag älskar med de "vanliga" jular vi brukar uppleva. Helst vill jaga vara hemma, gärna med alla barn och deras kusiner med familjer. Farfar, mormor och morfar får också gärna komma. En jul med mycket barn hemma, villa jag ha. Jag vill ha ett lagom julpyntat hem. Jag vill ha ett traditionellt julbord. Jag vill ha besök av tomten och jag vill att julklappssäcken ska rymma lagon många paket till antalet, med ett innehåll som uppskattas av mottagarna. Och jag vill att julen ska föregås av lugn och ro, utan stress och orimliga förväntningar.


Så då är det väl tur att jag börjar i god tid med mina julklappsinköp....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar