tisdag 20 oktober 2009

Force Major

Jag har lärt mig innebörden av begreppet Force major. Jag har ju vetat att det finns och men aldrig sett dess betydelse i praktiken.

Det betyder egentligen att man kan friskriva sig allt ansvar om det uppstår skador av anledningar som inte kan förutsägas eller påverkas. Oftast handlar det om väder eller krig eller något annat stort...Detta hände dottern på deras resa med fotbollslaget till USA. De kom till New York och där blev de fast i över ett dygn. Vädret var för dåligt så deras anslutningsflyg ställdes in. Det får man väl vara tacksam över i och för sig, att säkerheten går före.

Resultatet blev att de fick ta in på hotell, 23 personer, och flygbolaget ersätter dem inte. Det åberopar Force major! Dagen efter bokades de om och fördelades på 4 andra flighter där ytterligare mellanlandning ingick på 3 av dem. Det blev en lång resa...

Nu funderar jag på om det finns möjlighet att åberopa force major när saker och ting inte blir som jag tänkt mig i mitt liv, och det beror på orsaker som jag inte kan förutse eller påverka. Jag menar, det händer ju hela tiden. Men inte godtar mina omgivning om jag förklarar det med force major!

Ett konkret exempel är att mina kläder krymper ibland i garderoben. Ett tydligt exempel på force major tycker jag. Särskilt med tanke på att det inte alltid är så, utan bara ibland...eller ganska ofta. Fukt i garderoben kan nästan jämställas med naturkatastrof! Jag har hittills inte fått någon affär att ta tillbaka aktuellt klädesplagg och ersätta mig för skadan när jag säger att det krympt i garderoben.

Ett annat exempel är när jag ska iväg till jobbet på morgonen och lämna sonen på dagis på vägen. I morse hann vi nästan ända fram när han kom på att han hade fel kläder på sig. Han hade ju planerat att vara Spindelman dagen till ära. När han kom på detta 25 meter från entrédörren, satte han sig ner och vägrade ta ett steg. Det kan nästan jämställas med krigföring! Resultatet blev att jag inte kom till jobbet på den tid jag tänkt. När jag stiger in sent på mötet och säger force major, så fattar ingen någonting. Inte heller får jag ersättning för den tid som jag tappat, och som jag så väl skulle behöva. Rimligen borde någon ju ersätta mig med 30 minuter extra det dygnet, för att jag ska hinna ikapp.

Man får väl ta och starta flygbolag, eller försäkringsbolag eller nåt...då kan man iallafall friskriva sig från ansvar utan att bli ersättningsskyldig till dem det drabbar.

2 kommentarer:

  1. Haha, ja det problemet har jag också, att kläder krymper. Eftersom det nog till 99,9% beror på fukt, alltså en väderkatastrof, borde man ju rimligtvis kunna åberopa force major??

    SvaraRadera
  2. Du tände en idé i min hjärna ! I fortsättningen kommer jag att åberopa Force Majeure varje gång något inträffar som jag ej kunnat råda över. Och jag själv kommer att tolka uttrycket mycket personligt, om om ingen godtar det så har jag i alla fall något konkret att falla tillbaka på, som visserligen kan diskuteras, men aldrig helt kan motbevisas.

    Tack och MVH ! Wassen

    SvaraRadera