onsdag 14 oktober 2009

Jämställdhet...

Idag har jag varit på utbildning i vad jämställdhetsintegrering är och hur man kan jobba för det. Jämställdhetsintegrering innebär att:

•Olika förhållanden och villkor för kvinnor och män ska synliggöras.
•Varje fråga som berör individer ska prövas ur ett jämställdhetsperspektiv.
•Konsekvenserna av hur förändringar kan tänkas utfalla för kvinnor respektive män ska analyseras.

Bara det faktum att vi år 2009 behöver ha den här diskussionen är för mig obegripligt. Tänk om vi slapp lägga ner så mycket tid, ork, kraft och pengar på det självklara. Då kunde vi kanske får mycket resurser över till annat....Allt annat är resursslöseri!

Jag vill inte tro att jag behandlar män och kvinnor olika med anledning av deras kön. Jag vill tro att jag behandlar alla olika utifrån den individ de är, och att jag försöker möta varje individ utifrån vem de är och var de är. Men efter idag vet jag inte om det är så...Men så länge inte frågan berör alla, kommer utvecklingen för ökad jämställdhet aldrig att ta fart....Tänk att det självklara kan ta sån tid. Hur svårt kan det vara?????



Ju mer kunskap man får, desto mer inser man ju lite man kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar