torsdag 14 maj 2009

Proffs eller amatör-tyckare?

Jag har upptäckt en skillnad mellan förtroendevalda politiker och mig som vanlig amatör-tyckare. Politiker skriver i sina bloggar öppet vad dom tycker om olika fenomen och om varandra. Ibland skulle jag vilja vara politiker och göra just det. Men det är på något sätt enklare att skriva om vad jag tycker om vad politikerna tycker. Fast då kanske någon tror att jag också är politiker och försöker placera in mig i ett fack med professionella tyckare? Hmmmm....

Ibland funderar jag över en politiskt karriär istället. Men när jag funderat en stund, och det tar inte lång tid kan jag lova, faller det sig allt mer orimligt. Jag är ju lite som en kameleont. Hur ska jag kunna bestämma nu, vad jag ska tycka i minst 4 år (en mandatperiod) och vilka jag ska hålla med respektive vara emot? För visst måste man vara emot någon/några eller något när man är politiker? Ibland funderar jag om man är emot för att man ska vara emot eller om man verkligen tycker annorlunda i allt...

Nyligen har det lyfts ett tydligt exempel; Det läggs ett förslag, oppositionen tycker det är dåligt och lägger ett motförslag. Majoriteten tycker också det är dåligt och röstar nej till lagt förslag. Oppositionen tycker majoriteten är feg som inte törs ta beslut....ett beslut som de garanterat fått skit för om de fattat eftersom förslaget underkänts även från oppositionen....Hmmmm... Kan man göra rätt i politiken?

Misstolka inte detta inlägg som om jag raljerar och försöker göra mig rolig på bekostnad av våra politiker, för det är inte min avsikt. Jag har tidigare skrivit att jag beundrar vissa människors intensiva engagemang. Och våra politiker är vanliga medborgare med ett stort engagemang, som är redo att ta ett ansvar för det som är vårt. Så jag försöker bara ge uttryck för min fascination av fenomenet politik och demokrati, en dag som den här....;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar