onsdag 20 maj 2009

De sju dödsynderna....

Om någon har missat så ska jag på kuligheter i helgen, alldeles allena...ja det vill säga utan min familj. Och det känns nästan som när man var 15 år, och skulle åka på midsommarfest i Kristianopel...spännande och nästan lite olovligt...;)

Vad tänker jag då ägna mig åt?

Inom katolicismen finns det sju dödssynder som alla var och en har sin positiva motbild i de sju dygderna. Tanken var att dödsynderna och dygderna skulle ge etiskt rådgivning för hur man skulle leva, och eftersom jag inte varit på så många av dessa träffar innan så kunde ju lite vägledning vara bra. Och jag tänker mig att göra en personlig mix av dödssynderna och dygderna för att hitta en väg som passar mig;

"Högmod" låter inte trevligt och men "ödmjukhet" kan väl vara på sin plats. Ödmjuk över att få tillhöra detta fantastiska nätverk och få möjligheten att uppleva allt som detta medlemskap erbjuder. Livet vore bra tomt utan...

"Girig" tänker jag inte vara i helgen men väl "öppen" för nya bekantskaper, kunskaper och upplevelser.

Nästa motsatspar var inte lika lätta att välja mellan. "Avhållssamhet" om det syftar på den sexuella biten, så kommer jag definitivt att välja detta. Men motsatsen till avhållsamhet är "frosseri", och det tänker jag också välja. Vore väl dumt att åka iväg i fyra dagar och inte frossa i alt det goda och roliga som kommer att erbjudas.

"Flit" är väl inget jag tänker ägna mig åt i helgen. Det låter bara jobbigt. "Lättja" däremot passar min sinnesstämning perfekt.

"Tålamod" är väl inte min starkaste sida, men om motsatsen är "Vrede" så får jag väl försöka med det första.

"Medmänsklighet" är motsatsen till "avund". Helgen kommer garanterat att genomsyras av medmänsklighet, in friendship end service!

"Dygd" låter tråkigt och "vällust" låter vulgärt. Hmmmm... i helgen får det ng ändå bli mer vällust än dygd...;)

3 kommentarer:

  1. Strunta i de sk synderna och ha en rolig helg!

    SvaraRadera
  2. Inte alla...synd är ju kul!

    SvaraRadera
  3. oj, det var intressanta grejor det där, berätta hur det blev sen!

    SvaraRadera