måndag 18 maj 2009

Lagen om alltings jävlighet!


Visste ni att det finns en sådan lag? Jag vet för jag omfattas av den! Speciellt vid de tillfällen när jag redan har ångest och dåligt samvete, som igår till exempel....


Igår kväll var en av de mycket sällsynta kvällar när jag skulle angripa strykhögen. Den hade nått en anseenlig höjd, och kvar i garderoben fanns bara sånt som jag inte kan använda eller vill ha på mig.


Hmmm...det är nästan underlag för ett annat inlägg...varför min garderob är full av kläder som jag inte kommer i eller vill ha på mig....


Iallafall skulle jag ge mig på denna strykhög. Högst upp låg ett par jeans. När jag lagt ut dem på strykbrädan konstaterade jag att de kommer att sitta så tajt på att de plattas ut ändå, så strykning var onödigt. Det skulle räcka med att vika dem snyggt och platta till dem med handen. Jeansen var lika långa som strykbrädan, så när jag stryker med handen längs benet bränner jag mig på strykjärnet som står längst till höger...


Svordomar och suckar...


Nästa plagg var en av sonens tröjor med tryck på magen. Tryck ska man inte stryka direkt på, har jag lärt mig av gamla erfarenheter. Men jag lyckas tydligen komma åt någonstans ändå. Inte så mycket så att tröjan blir förstörd, men något bränner fast undertill på strykjärnet. Detta uppmärksammar jag inte förrän jag stryker nästa vita topp, som blir svart av geggan under järnet.


Svinto hjälper mot det mesta så jag får bort geggan i ett nafs. Hinner bara börja på nästa, en kavaj med smala guldtrådar i, när det blir ett litet brännmärke, pyttelitet men ändå. Jag hade ju skruvat ner till två prickar...


Hmmmmm...lägger en trasa emellan och det är då det jävligaste börjar. Trasan blir svart, järnet ryker och det lukar som en mindre majbrasa i källaren.


Strykjärnet har brunnit upp!


Så idag var jag och köpte ett nytt. Jag valde ett av de mer avancerade än de allra enklaste i tron att det ska vara lite bättre. Jag får fortfarande hålla i det själv tyvärr. Det ingick ingen som kunde göra de åt mig, fastän bilden visade det på reklamskylten...


Men med alla dessa mer eller mindra subtila tecken de sista dagarna, kanske jag inte ska fortsätta med dessa farligheter. Jag borde kanske delegera?


Det verkar vara så farligt att till och med censur inträder. När jag skulle skriva detta inlägg, kastade telia ut mig från nätet, och släppte inte in mig igen förrän jag snällt lovat att inte titta åt strykjärnet mer...;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar