tisdag 18 augusti 2009

Olika är livets lott...

Om jag varit kvinna och levt i Afghanistan, hade jag bara haft 2 år kvar att leva. I Afghanistan har kvinnor en medellivslängd på 43 år, och föder i snitt 6 barn.

Barnbrudar förekommer. En flicka på 9 år kan giftas bort med en man på 50 år, och innan hon fyller 13 år föder hon sitt första barn. 26 000 kvinnor dör varje år under graviditet eller förlossning. Det är fler än vad som dör i kriget.

Ett av fem barn dör före sin 5-års dag.

Endast 3% av kvinnorna får gå i skolan. 98% av kvinnorna saknar formellt medborgarskap och identitetshandlingar. Kvinnor får inte uttrycka sig fritt och de ska bära burka. De syns inte, hörs inte, finns inte....

Våld och våldbrott mot kvinnor är mycket utbrett och allmänt accepterat. Kvinnorna har oftast ingen att vända sig till eftersom de då riskerar en ännu värre situation. Många kvinnor i Afghanistan väljer som sista utväg att tända eld på sig själva.

Listan kan göras lång på det elände som råder. Det händer positiva förändringar också, men de kommer i nuläget främst medelklassen och överklassen tillgodo, dvs en minoritet av befolkningen. De förändringar som sker, sker alldeles för sakta och från en nivå som med våra mått mätt befinner sig långt under noll....

Jag vet inte vad jag egentligen vill ha sagt med det jag skrivit. Men det känner en stor frustration och hjälplöshet. Vi lever i 2000-talet och världen har resurser och utrymme till alla....

2 kommentarer:

  1. det är sånt här som ger mig bränsle att fortsätta min allmänna kvinnokamp och att aldrig sluta kämpa för att kvinnor ska hamna på samma nivå som männen i alla länder, det kommer nog ta några tusen år till, men alternativet ser vi ju vad deö blir, en medellivslängd på 43 år.

    SvaraRadera
  2. Anna; ja det är så märkligt så det är inte sant. Hur det kan vara så här år 2009!!!

    SvaraRadera