torsdag 27 augusti 2009

Jag vill aldrig bliva stur...

Så sa Pippi långstrump när hon tog ett krumelurpiller. Ordet stur betyder stor, men skulle rimma på krumelur och därför blev det stur. Kommer ni ihåg?

Det var en gång en pojke som vägrade bli stor. Han hade en vän som kunde flyga och hon hette Tingeling. Pojken tog med sig syskonen John, Michael och Wendy till landet Ingenstans, Neverland.

Pojkens värsta fiende var Kapten Krok. Kapten Krok har en krok istället för sin högerhand.Pojken hade en gång huggit av handen, och den blev då uppäten av en krokodil. Krokodilen gillade smaken av Krok så mycket att den sen följer efter honom, i hopp om ännu en munsbit.

Pojken heter förstås Peter Pan, och ikväll har jag sett en musikalisk teater som handlade just om detta som jag skriver ovan. Det var Charlie Rivel Jr dansskola som dramatiserade sagan på Nordic Fringe festivalen i Eskilstuna. Kanonbra föreställning.

Mini tyckte att den var väl spännande bitvis och försökte hålla för både ögon och öron samtidigt med sina små händer.

Jag har inte tänkt på denna koppling innan som blev så tydlig ikväll, när jag fick klart för mig det engelska namnet på Landet Ingenstans - Neverland. Fanns tydligen fler pojkar som inte ville bli stora.....

1 kommentar:

  1. Det har inte jag heller tänkt på förut. Man kommer alltid på nya saker sådär;) Och mini är ju så söt när han blir rädd för något på film eller liknande;) haha

    SvaraRadera