tisdag 4 augusti 2009

Ännu en dag...


Jag har varit chaufför idag...åt yngsta dottern och tre av hennes kompisar. De ville till Gröna Lund, och jag såg genast chansen att få strosa runt en heldag i huvudstaden.

Det är något med tonårstjejer som gör dem lite udda, och det är nog därför jag fascineras och minns. För visst är det egentligen självklart att om man är 4 tjejer som ska tillbringa en heldag på Gröna Lund, så måste de ju ha likadana solglasögon allihop. Och dessa måste inhandlas i en affär som till en början låg mellan "plattan" (Sergels torg) och Gröna Lund, bort mot Slottet. Men sen fanns det någon bättre som låg vid PUB, när Bikbok. Tjejerna var imponerade av att jag hittade deras affär och de återvände till bilen med totalt 11 par glasögon....på fyra tjejer. Ja, det är ju egentligen inte riktiga solglasögon, eftersom de inte har något glas, de är mer som smycken....sa de och jag håller väl med.

Tjejerna tillbringade 10,5 timmar på Grönan, och ville åka mer ändå när det stängde. Det är också något som hör tonåren till tror jag. Jag kan inte åka någonting längre, eller ens titta på någon som åker. Bara tanken på karusell gör att jag blir åksjuk.

Jag fick istället en dag för mig själv att utforks Stockholm. Solen sken från klarblå himmel och hela stan vimlade av folk. Jag har nog gått ett par mil idag, och bara njutit. Ja, shoppat har jag också gjort lite grann...på REA ;). Vem kan motstå ett par träskor. Bara ordet träsko ger ju nostalgi, och jag har märkt att jag uppskattar nostalgitrippar mer och mer. Måste vara åldern. Jag tror alla vi som växte upp på 70-talet känner nostalgi för träskor. Vi är ju uppväxta i dem. Träskorna nedan bad om att få sitta på mina fötter, och det fick de. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar