tisdag 11 augusti 2009

Det verkliga livet

Så heter en bok jag läst av Hanne-Vibeke Holst. Författaren är född i Danmark och en känd feminist. Boken är en av tre i en serie som väckt debatt i Danmark om könsroller och jämlikhet. Hanne-Vibeke Holst har även skrivit Kronprinsessan och Kungamordet. Den första har om jag inte missminner mig, gått som tv-serie i svensk TV.



Therese Skårup är en TV-journalist, som ofta arbetar mot Ryssland, och maffian där. När hon blir gravid, flyttar hon, om än något motvilligt, ihop med barnets far Paul. Även han journalist. Efter en svår förlossning föds en dotter som får det rysk-inpirerade namnet Zarina. Therese känner en obeskrivlig lycka över deras lilla dotter, en känsla hon aldrig trodde sig kunna känna. Hon har ju sett sig själv som den evige singeln och en karriärkvinna.


I boken får vi en mycket detaljerad beskrivning av livet som nybliven mamma, med den komplicerade relationen till pappan. Hur kommunikationen kan försvåras och passionen som finns där någonstans, inte riktigt vill komma fram. Hon frågar sig om detta är det verkliga livet? Boken är en mycket levande bskrivning av två människors försök att skapa en fungerande kärleksrelation och ett familjeliv de själva aldrig haft. Men det är också en mycket träffsäker beskrivning av vilken omvälvning det är att bli mamma.


Som småbarnsförälder känner jag igen mig i mycket. Tyckte väl att det blev väl mycket små barn, amning, och blodiga avslag emellanåt . Boken hade varit mer aktuell för 2-3 år sedan. Jag upprördes dock av Therese alkoholvanor i kombination med amning. Jag anser att var sak har sin tid här i livet och vissa saker kan inte kombineras.

Men den var ändå så pass läsvärd att jag inte kunde släppa den och kom på mig själv att tänka på boken även när jag inte läste, och fundera över vad som skulle komma näst. Nästa bok i serien som står i min bokhylla heter "Den lyckliga kvinnan". Jag ska nog ta mig an den också...

1 kommentar:

  1. jag har läst de första böckerna, himla bra, måste nog köpa denna också!

    SvaraRadera