lördag 2 januari 2010

Vinnarinstinkt!

Jag har alltid hävdad att jag är den sociale spelaren när det kommer till sällskapsspel. Jag spelar alltså för att det är kul, inte nödvändigtvis för att vinna.

För några år sedan samlades jag med några av mina väninnor och våra barn för att spela spel. Vi åt först god mat med gott rött vin till, och samlades sedan för att spela Jeopardy. Då ska man trycka på en knapp så fort man kan och avlägga svaret i form av en fråga, på ett just uppläst påstående.

Första gången jag skulle trycka, stod mitt rödvin i vägen. Jag stänkte ner väninnans dotter som satt bredvid och en eller kanske två av de vita stolarna som vi satt på. Men det vet ju alla, rödvin går bort om man häller salt på och låter stå. Inga problem alltså. Spelet fortsatte!

Nästa gång det var min tur, kastade jag mig över knappen igen, spillde ut ett nytt glas rödvin åt andra hållet. Lyckades pricka gardinen, mattan, min väninnas vita tröja och ytterligare en vit stol.

Jag minns inte vem som vann den kvällen, men lite ångest hade jag dagen därpå och ville naturligvis göra min väninnan skadefri.

Överdragen till stolarna, gardinen och mattan kördes till kemtvätten. Mattan och gardinen gick att fixa skapligt. Överdragen till stolarna tålde inte vattentvätt, och rödvinsfläckar måste vattentvättas för att gå bort. Vad göra? Jo, vi chansade och tvättade dem i vatten iallafall, på kemtvätten. Resultatet blebv att överdragen krympte och gick inte på stolarna. Stolarna var inköpta på ROOM i Stockholm, inte helt gratis alltså. Men det vara bara att gå dit för att köpa tre nya överdrag, trodde jag.

Tyvärr, säger de i affären. Vi har inte detta tyg kvar, utan de överdrag vi har nu har en annan struktur. Och tyvärr, stolarna har utgått så de överdrag vi har nu, med annan struktur på tyget, passar inte era stolar.

Det blev alltså till att måttbeställa nya överdrag. Inte bara till tre stolar då utan till alla åtta som ingick i sittgruppen, eftersom det inte gick att få samma struktur på tyget ens om vi måttbeställde.

Tur att vi har drulleförsäkring i hemförsäkringen. Notan slutade på runt 14 000 kr!

Lärdom; Jag bryr mig fortfarande inte om vem som vinner, bara jag får trycka först!

2 kommentarer:

  1. jösses, nej man ska göra som jag vägra spela!

    SvaraRadera
  2. Och vad lärde JAG mig av den här berättelsen? Jo, man ska aldrig tävla mot dig och helst inte dricka rödvin tillsammans med dig heller :)

    SvaraRadera