tisdag 5 januari 2010

Kallstart...

Jag har inte använt min bil i stort sett på hela ledigheten. När jag har behövt ut och köra, har jag använt min sambos bil. Men andra i familjen har använt min bil...

I morse när jag skulle åka till jobbet var det -18 grader ute. Kupévärmaren i bilen hade inte hunnit tina rutorna helt. Jag startade bilen och lät den gå på tomgång medan jag skrapade rutorna isfria. Rätt som det är bröjar bilen gå ojämt, hackar för att sedan lägga av helt. När jag försöker starta om ser jag att det lyser en lampa på panelen som inte bör lysa - ingen bensin.

Det var bara att gå in, byta nyckel, starta sambons bil och börja om med att skrapa rutorna.

Tur att detta inte hände en morgon när jag skulle lämna Mini på dagis först, och sambon redan åkt till jobbet. Då hade de chaufförer som använt min bil, varit billiga. Undrar vilket kapitel i körkortsboken som tipsar om att det kan vara bra att hålla koll på bensinmätaren redan innan lampan börjar lysa?

När det är -18 grader ute vill man inte gärna vistas utomhus, klädd för en arbetsdag inomhus. Är det någon som försökt stå mitt i ett par tajta jeans för att tyget känns så f...annat kallt mot huden? Mina hade nästan frusit fast innan jag kom iväg i morse. Det är vad jag kallar kallstart!

3 kommentarer:

  1. Nu i efterhand är det väl bara att skratta åt eländet...du kan ju spara historien till nästa släktträff :)

    SvaraRadera
  2. låter som min man, vi har vilda gräl om det där, jag kräver att få en fulltankad bil och inte en där lampan lyser. ibland tvingar jag honom att åka och tanka på kvällen.

    SvaraRadera
  3. Bilen var fortfarande inte tankad imorse, mer än den skvätt som reservdunken kunnat bistå med men lampan lyste än...så jag föregick med gott exempel så får vi se om det hjälper. Blir väl en total överraskning ;)

    SvaraRadera