fredag 15 januari 2010

Modet har hoppat över en generation...

Känner du någon i min ålder och något äldre som med viss avsmak har uttalat sig om ungdomars tendenser att behålla mössan/kepsen på inomhus? Har du varit på ett föräldramöte i skolan där detta har varit en av de stora frågorna; Kepsen på eller av på lektionen?

Idag var ju och åt lunch med en kollega. Vi satt i en galleria med utsikt uppifrån på en annan mindre lunchrestaurang. På denna andra restaurang satt ett antal äldre damer. Med äldre menar jag då en sådär 75-80+. Jag tror jag räknade till nio stycken damer i den åldern. Alla hade klätt av sig kappan/jackan och lagt på stolen bredvid tillsammans med sjalen som var vikt i en trekant. De hade även hängt alternativt ställt sin handväska på stolen bredvid. Samtliga hade hatten/den stickade mössan på sig. De satt alltså till bords och åt lunch med en huvudbonad på sig! Kanske var de förebilder till ungdomarna i keps?

Modet med huvudbonad måste ha hoppat över en generation eller två. Jag har sällan mössa på mig, och aldrig inomhus, trots att jag kanske skulle behöva.

Besökte en skola igår där jag träffade barn utomhus. Ett par av dem hade en rosa mössa med stort svart tryck på; "BAD HAIR DAY". Kanske har jag något att lära ;)

3 kommentarer:

  1. Ha ha :)
    Och en mössa med BAD HAIR DAY-tryck önskar jag mig i födelsdagspresent.

    SvaraRadera
  2. Beställ en mössa åt mig med...

    SvaraRadera
  3. Hmmm....då kanske ungdomarna inte vill ha dem på sig mer ;)

    SvaraRadera