onsdag 13 januari 2010

SAD


Höst- och vinterdepression eller SAD är en naturlig men ovanligt kraftig reaktion på den mörka årstiden. Att känna sig lite extra trött och hängig när hösten kommer är naturligt. Mellan 3 och 4 procent av Sveriges befolkning lider så pass mycket av mörkret under vinterhalvåret att de utvecklar höst- eller vinterdepression.

Benämningen höst- och vinterdepression, eller SAD (Seasonal Affective Disorder) som det egentligen heter, ger intryck av att det handlar om en sjukdom. I själva verket är SAD snarare en naturlig men ovanligt kraftig reaktion på den mörka årstiden.

De som drabbas är extra sårbara för årstidernas skiftningar. Varför vissa lider mer än andra av mörkret vet vi inte säkert. Men troligtvis handlar det om en ärftlig känslighet.


Så skriver Vårdguiden.se som förklaring till varför vi kan känna oss låga på vintern. Jag vet inte om jag tillhör de fåtal procent av befolkningen som anges ovan, men jag känner ett desperat behov av ljus nu.

Förra året fick vi en dos av sol mitt i mörkret, med tre veckor i Thailand. Denna vintern har vi bara varit hemma, som de flesta andra vintrar. Men nästa vinter ska jag ha sol och värme nigen. Så om flybolagen kunde rappa på lite och släppa hemresorna för januari 2011, så vore jag tacksam. För även om jag behöver sol och värme så kan det räcka en bra bit på väg genom att bara veta att jag kommer att få det...om ett år. Man ska inte underskatta tankens kraft!

Tala om att leva i nuet...eller Carpe diem! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar