tisdag 29 december 2009

Kreativiteten flödar....


Yngsta dottern har lite tunt i kassan efter jul. Dels har hon väl handlat julklappar till familj och kompisar, dels har hon hunnit besöka mellandagsrean för resterande pengar. Men då kom hon på en idé...

"Hur mycket får jag mamma om jag har godislöfte nästa år?"

Det fanns en tid när de var yngre då ett godislöfte, dvs att inte äta godis under en längre tid, kunde ge dem ett extra tillskott i kassan. Ett sådant löfte hade flera vinster då; dels var det jag som betalade deras godis då, dels åt de godis varje lördag. Numera betalar barnen sitt godis själva och de äter inte godis i några större mängder.

Så incitamentet för att jag skulle betala 500-1000 kr för att de ska sluta äta godis finns inte idag. Varken ekonomiska eller hälso-skäl. Så hon får nog ge sig själv ett godislöfte, och spara den lilla summa som hennes godis kostar idag ;)

2 kommentarer:

  1. jag tror jag ska be mannen ge mig pengar till shopping om jag int eäter godis, men jag får nog börja imorgon, för idag har jag redan provsmakat sötsakerna spm var kvar från igår.

    SvaraRadera
  2. Bra idé...jag skulla iofs aldrig få gehör för en sådan sak hemma. ;)

    SvaraRadera