onsdag 9 december 2009

Dagens i-lands problem....

Förra julen reste vi med hela familjen till Thailand i 3 veckor. En riktig drömsemester. Den bästa semester jag haft, och övriga familjen delar den bilden.

Men vi är en stor familj, 7 personer, så av ekonomiska skäl kan vi troligen aldrig göra om detta med alla barn. Innebär det att vi vuxna måste stanna hemma vi också?

Jag känner mig så kluven. Mini är vårt enda gemensamma barn, så honom kan vi rimligen inte lämna hemma. Övriga 4 har andra föräldrar som de bor hos på deltid, så de skulle inte bli ensamma och övergivna om vi åkte utan dem.

Men Mini skulle ha mycket roligare och livet skulle vara mycket enklare om något av syskonen följde med. Vi skulle också ha en roligare semester med fler barn med. Semester är ju till för att umgås med barnen och tillsammans komma bort från vardagen. Kan man erbjuda 1-2 syskon att följa med utan att samtidigt ha en plan klar för att övriga ska få göra motsvarande vid ett annat tillfälle?

Om vi nu skulle kunna erbjuda något mer barn att följa med, så förutsätter det rent ekonomisk att man åker när det inte är skollov. Priserna är ju lägre då. Hur gör man med syskon som inte kan ta ledigt från skolan. Ska de få skylla sig själva?

Hur gör man med syskon som är myndiga och tjänar egna pengar? Ska de få betala själva eller stanna hemma? Eller följa med på samma villkor som övriga?

Tala om dagens i-lands problem. Måste ha varit enklare när jag växte upp. Då fanns inte utlandsresa som ett alternativ i vår familj. Jag var 18 år innan jag hade besökt huvudstaden.....40 mil bort!

Jag vill jättegärna resa. Ena sidan av mig tycker att jag nu när jag passerat 40 år och har en skaplig inkomst, ska kunna få göra detta. Barnen får vänta på sin tid när de tjänar egna pengar och själva får prioritera vad de vill göra med dem. Vi har iallafall gjort en drömresa tillsammans.

Andra sidan av mig tvekar inför att lämna barnen hemma och bara resa med Mini. De vill ju så gärna följa med och jag vill så gärna att de ska följa med. Men det innebär att vi inte kommer iväg alls.....någon av oss....Finns det några kloka råd och tankar hos någon?

1 kommentar:

  1. det där är så svårt, rent generellt skulle jag säga att nej-man kan inte bara ta med sig ett barn...men de bar som jobbar och tjänar egna pengar de får betala själva...men jag vet faktiskt inte det är ju inte svart eller vitt, man måste känna själv, hur barnen skulle reagera.

    SvaraRadera