tisdag 30 mars 2010

Hur vet jag att jag gör rätt?

Idag har jag varit på utvecklingssamtal med dottern, och kan inte sluta ställa mig en fråga, som borde vara nyckeln till det mesta som händer i skolan;

Hur kan jag som lärare mäta framgång? Elevens framförallt men även min egen som lärare. Hur vet jag att jag är en bra, kompetent och framgångsrik lärare?

Svaret som dyker upp i mitt huvud är att om mina elever når mål, så har jag som lärare lyckats. Når eleverna inte mål, så har jag misslyckats. Det är att göra det lätt för sig, jag vet men en utmanande tanke tycker jag.

När jag på ett utvecklingssamtal inte kan få veta hur mitt barns kunskaper och utveckling förhåller sig till strävansmålen i läroplanen, undrar jag hur man som lärare kan planera sin undervisning. Hur vet läraren vad som är nästa steg att ta för mitt barn i hennes utveckling när läraren inte vet var min dotter befinner sig?

Att veta var man är handlar om att kunna mäta. Kan vi inte mäta kan vi heller inte veta hur långt vi har kvar till mål. Vi kan inte veta om vi är på väg åt rätt håll. Vi kan inte ens veta när vi nått mål. Genom att mäta kan vi göra analyser och dra lärdom att använda i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Om jag ska köra till Göteborg utan att veta hur långt det är, vilken väg som är rätt för just mig (Jag kan ju inte köra till Gbg från Eskilstuna genom att välja samma väg som från Malmö till Gbg)kan jag ju inte heller veta hur mycket jag ska tanka, eller hur långt jag kan köra på en tank. Har jag aldrig varit i Göteborg innan kanske jag inte ens vet när jag är framme.

Långsökt jämförelse kanske? Men risken är ju också att om man som lärare inte vet och kan beskriva hur vägen mot mål ser ut, och vilka kännetecken som visar att eleven är på väg åt rätt håll, så uppmuntrar läraren även steg som går åt fel håll. Utan att veta om det, för läraren vet inte hur rätt håll ser ut heller....

1 kommentar:

  1. Enda sättet är väl att göra det som känns rätt,svårt att veta att allt blir rätt för alla..

    Kram

    SvaraRadera