torsdag 19 augusti 2010

Tonårscharm...

Sambon har rymt fältet. Kundseminarium i dagarna 2+ kallas det visst. Så igår jobbade jag hela dagen och hämtade sen Mini på förskolan. Var hemma runt kl. 17.

Väl hemma möts jag av tre stora barn, som fortfarande är sommarlediga. En med ett game-boy i handen och de andra två framför TV:n.

Följande konversation utspelar sig:
- Hej mamma...Vi har haft sååååå tråkigt idag. Ingenting att göra...
- Det är bra att ha tråkigt, för annars vet man inte när man har roligt, säger Alfons farmor ;)
- Ja men vi har verkligen inte haft något att göra.
- Ni kan ju börja med att tömma diskmaskinen och plocka undan på köksbordet.
- ok....Vad blir det till middag?

Som om man som mamma går på arbetspass nr 2 när man kommer hem. Och inte förstår de varför de fick arga blicken heller....

Lite motsträvigt och med inte helt lycklig uppsyn fick jag dem ändå att hjälpa till med matlagningen....

Tänk om man istället efter en lång arbetsdag kunde mötas av:
- Hej mamma! Vad kul att du kommer hem. Vi hade inget att göra idag så vi har städat undan lite i huset. Golven behövde torkas också så vi gjorde det. Maten är snart klar så du kan väl sätta dig vid bordet....:)

5 kommentarer:

  1. God Morgon!
    Lite konstigt är det att dom inte ser att tvätt och disk ska plockas upp om man inte ber dom.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dream on, dream on...jag tror du är stolt som en hönsmamma ändå över dina barn. Det där med att diska, plocka undan, städa och laga mat kommer om inte annat när de flyttar hemifrån och då ska du att de bjuder hem dig på middag. Tänk vad många middagar det blir!

    SvaraRadera
  3. Klart jag är stolt över mina barn...Det har ju inte att göra med vad de gör/ inte gör utan vilka de är ;) Många middagar blir det...

    SvaraRadera
  4. kände igen mig i beskrivningen ända tills jag kom till raden: "fick jag dem ändå att hjälpa till med matlagningen". Jag tror att tonåringar ska vara så där eländiga bara för att vi föräldrar ska kunna stå ut med tanken att de snart ska flytta hemifrån :)

    SvaraRadera
  5. Om det skulle inträffa skulle du ju ändå inte få njuta av maten, svårt att äta när man ligger avsvimmad i hallen ;-)

    SvaraRadera