tisdag 27 april 2010

Om att använda gamla begrepp med nya betydelser....

Att jobba för och med utveckling innebär inte att mina idéer alltid bemöts med jubel. Inte sällan upfattas mina förslag till förändring och utveckling som kritik mot det befintliga. Inte sällan försöker man få in nya innebörder i gamla begrepp, vilket skapar mer förvirring än det klargör.

Det finns egentligen två alternativa bemötande när jag föreslår en förändring som i mina ögon ska leda till höjd kvalitet och bättre resultat:

Antingen möts jag med nyfikenhet och en uppriktig vilja att förstå vad det är för nytt som jag ser och på vilket sätt jag tror att det kan bidra till utveckling. Personer som möter mina idéer så här, ser inte sällan nya möjligheter och positiva konsekvenser som jag själv ännu inte har sett. Nyttan och den upplevda utvecklingspotentialen växer. Diskussionerna som följer blir ofta väldigt kreativa och motivationen att genomföra för att uppnå nytta, blir stor. Det finns sällan rätt eller fel, utan handlar om mer eller mindre komplicerat att genomföra.

Inte sällan möts jag av att människor försöker få in mina förslag i befintliga ramar. Man hävdar att det jag ser och föreslår inte är så nytt egentligen. Argument som "det där har vi redan provat, och det gick ju inte" förekommer. Diskussioner som följer ett sådant bemötande blir oftast ingen dialog utan två monologer, där de jag möter kan argumentera sig blåa för att jag ska förstå att det inte är något nytt och därmed inget som kan bidra till utveckling. Min sida av monologen handlar ofta om att försöka få personerna att våga se utanför ramarna. Att sluta använda gamla begrepp för nya företeelser, som enbart har till avsikt att förstå det okända. Två parallella försvarstal...

Den sistnämnd diskussionen är ganska fruktlös, och jag lyckas sällan med mitt uppsåt. Istället lyckas min samtalpartner övertyga sig själv ännu mer om att jag har fel och han/hon har rätt. Mycket handlar om rätt eller fel...

Jag skulle önska att diskussionerna istället kunde handla om det jag föreslår, för- och nackdelar med mitt förslag. Hur det kan anpassas för att nå önskvärda effekter etc... Jag har mycket kvar att lära för att nå dit....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar