onsdag 1 september 2010

Sj, Sj, gamle vän...

...festligt att du lever än....

Någon som kommer ihåg dessa rader från en sång man sjöng i grundskolan?

Det är nog dags att ställa frågan om SJ verkligen lever än. Idag tog resan till Stockholm 2 timmar och 20 minuter, 1 timme och 20 minuter längre än den skulle. Det gick helt ok ända fram till Södertälje men sen var det kört. Rivna ledningar och köer på spåret var förklaringen.

Om jag dagspendlade skulle jag bli galen!

Nu var jag ute i god tid och skulle "bara" på konferens över dagen, så det gick ingen större nöd på mig. Hade trevligt sällskap dessutom. Men flera pendlare runt omkring i tåget konstaterade i sina mobiltelefoner när de ringde jobbet, att tåget var sent igen. Och de sa det helt lugnt och stilla, utan upprördhet. Snarare uppgivenhet.

Jag frågade mina kollegor som var med om jag fick ställa till en scen, men de skulle inte vilja kännas vid mig då.....Fast att ställa til med en scen när 1,5 mil från Södertälje tog 1 timme och 50 minuter, hade varit relevant tycker jag. Fast det hade kanske inte hjälpt....;)

På vägen hem gick det bra enda förbi Södertälje. Då gick loket sönder. 20 minuter försenad hem.

1 kommentar: